O R I G I N Á L     Č L Á N K U

ATI Radeon 9000

Úvod

Středa, 31. července 2002, 11:05 - Petr

Grafické chipy Radeon 9000 byly kódově označovány RV250. Také víme, že Radeon 8500 má také označení R200. Už jen z rozdílu mezi RV250 a R200 lze něco vydedukovat. Tak předně vyšší číslo signalizuje jisté zlepšení oproti Radeonu 8500. Přidané písmeno V naopak značí, že karta je cílena pro value trh, tedy trh, který chce za málo peněz hodně muziky. Na to, aby karta mohla být levnější, tak jí oproti Radeonu 8500 musí něco scházet. Uvidíme, jestli toho nechybí moc a je přidáno dostatek, aby Radeon 9000 pasoval do poptávky value trhu.

ATI připravila dvě varianty Radeonu 9000:

Podle mého názoru je rozlišení jen pomocí Pro na konci u ATI poměrně nedostatečné. Stačí se podívat na matení ohledně Radeonu 8500LE a hned vám bude jasno, o čem tu mluvím. Můžeme jen doufat, že nyní už výrobci budou slušnější a budou správně tyto karty rozlišovat. Naštěstí je zatím nepravděpodobné, že by se ATI rozhodla udělat ještě levnější variantu s přidaným označením LE. Už tak jsou doporučené ceny stanoveny poměrně nízko:

Karty jsou vybaveny 64 MB DDR pamětmi a je v plánu i uvedení 128 MB verze Radeonu 9000 Pro, ale to až ve čtvrtém čtvrtletí, možná v listopadu.

ATI Radeon 9000 Pro karta

Název Radeon 9000 je ve světle Radeonů 8x00 a 7x00 trochu zarážející. Proč? Protože zatím první číslice označovala, jaké verzi DirectX dotyčný Radeon odpovídá - Radeony 7x00 podporovaly DirectX 7 a Radeony 8x00 zas DirectX 8. Radeon 9000 ovšem nepodporuje DirectX 9, ale podporuje "jen" DirectX 8.1. Ono jen je v uvozovkách záměrně, protože na trhu ještě není žádná karta, která by DirectX 9 podporovala a DirectX 8.1 dnes z levných chipů podporuje jedině SiS Xabre.

ATI tušila, že se o to novináři budou otírat a tak připravila vyvětlení označení. První číslice podle ní označuje technologickou generaci a poslední číslice potom relativní výkon v rámci generace. Abych řekl pravdu, ani toto vysvětlení se mi příliš nezdá, protože sám bych RV250 zařadil technologicky do 8000 řady. Můj osobní názor je, že ATI se poučila z fígle nVidie, která nazvala nejnovější MX řadu také GeForce4, ačkoliv i označení GeForce3 MX by bylo z hlediska vlastností také přehnané.

 

Specifikace

A nyní se podíváme na popis vlastností, který stvořila sama ATI:

3D - Charisma Engine II
Video
Zobrazování
Základ

ATI Radeon 9000: schéma

 

FullStream

Takto ATI pojmenovala technologoii, která se snaží vylepšit kvalitu streamovaného videa z Internetu. Problém u takového videa je většinou ve velmi viditelném čtverečkování. To samozřejmě nevypadá dobře a tak se u ATI rozhodli implementovat schopnost tento efekt potlačit. Demonstrují nám to na následujícím obrázku:

FullStream srovnání - vlevo bez a vpravo s

Na první pohled to vypadá velmi dobře, i když to trochu rozostřuje obraz. Chtěl bych ale upozornit na jeden fakt, který se týká tohoto obrázku (ne, nemám zrovna na mysli ten fakt, že toto je jen kus podstatně většího obrázku, na němž je tato slečna velmi spoře oděna). Už před hodně lety se tento obrázek stal takovým standardem, na kterým firmy i jednotlivci ukazují schopnosti komprimace jejich výtvorů. Objevili se i tací vykukové, kteří velmi intenzivně pracovali na komprimačních metodách tak, aby dokázaly zkomprimovat především tento obrázek co nejlépe, ale kvalita s jakýmkoliv jiným už byla o poznání horší. Proto když dnes vidím ukázku schopností na tomto obrázku, jsem velmi obezřetný a spíše skeptický.

Tak či onak, nějaký vliv to na výsledný obraz bude mít. Jestli obecně výrazně k lepšímu, nebo třeba i k horšímu, to budou muset říci až různé testy a pokusy. Velká nevýhoda FullStreamu je v tom, že ji nelze zapnout někde v ovladačích pro všechna přehrávaná videa, ale musí tuto vymoženost podporovat přehrávač. Zatím to dokáže jen RealPlayer, ale snad se ATI podaří přesvědčit i Apple, Microsoft a další firmy, aby umožňovaly ve svých přehrávačích zapínat podporu FullStreamu.

Možná vás také bude zajímat, jaktože si ATI mohla dovolit přidat tuto novinku, která není v Radeonu 8500 (R200), přestože Radeon 9000 (RV250) má menší jádro a méně tranzistorů. Odpověď je velmi jednoduchá - využívá k tomu programovatelné pixel shadery. Velmi zjednodušeně se dá říci, že video stream prostě "prožene" pixel shadery se speciálně připraveným programem.

 

HyperZ, SmartShader a SmoothVision

Na předešlé straně jsem se zmínil o FastStreamu a protože jde o zcela novou věc, věnoval jsem jí poměrně hodně prostoru. Zbylé vlastnosti Radeonu 9000 jsou už jen staré známé z Radeonu 8500, takže je probereme poněkud stručněji. Ještě bych rád předeslal, že ATI některé názvy používá nyní jinak, než je používala při uvedení Radeonu 8500 (tj. označují jiné věci), takže kdybyste na to náhodou narazili, tak se nedivte.

ATI Radeon 9000 chip

HyperZ II

Jde o technologii, která se zkládá z bezeztrátové komprese Z-Bufferu a z "Fast Z-Buffer Clear". Komprese Z-Bufferu je jen prachobyčejná komprese čísel nesoucích informace o Z-Bufferu, ale Fast Z-Buffer Clear je něco poněkud zajímavějšího. Možná tuto vlastnost budete znát pod názvem Hidden Surface Removal (HSR). Jde o odstraňování takových trojůhelníků ve scéně, které nejsou vidět.

Princip fungování je velmi prostý. Nejprve se připraví kompletní 3D scéna za pomocí Vertex Shaderu, zatím sestávající jen z různých trojůhelníků. Následně se odstraní ty trojůhelníky, které jsou schovány za některými v popředí a pokračuje se nanášením textur, efektech na nich atd, prostě na řadu přijdou Pixel Shadery.

Jistě vás zajímá, jak moc může tato technologie urychlovat. Velmi samozřejmě záleží na konkrétní scéně, ale podle syntetického testu VillageMark v 32bitové barevné hloubce se pohybuje mezi 80 a 100 %. V reálných aplikacích to je o něco méně, ale v každém případě jde o velmi důležitou součást moderního grafického jádra, která například citelně chybí Matrox Parhelii.

SmartShader

Prakticky jde o tu nejdůležitější část 3D grafického jádra: Vertex a Pixel Shadery. Tady nic nového pod sluncem, stejně jako u Radeonu 8500, i 9000 podporuje Vertex Shadery 1.1 a Pixel Shadery 1.4 (zpětně samozřejmě i 1.0, 1.1, 1.2 a 1.3).

Texturovací jednotky jsou v Radeonu 9000 čtyři, jen jedna na každou pipeline. Každá z nich může nanéset až šest textur. To ovšem znamená, že v takovém případě je nutné čekat, než se textury nanesou. Radeon 8500 má dvě texturovací jednotky na jednu pipeline, což znamená, že dokáže nanést v jednom taktu dvojnásobné množství textur. GeForce má také dvě a Parhelia dokonce čtyři.

Z praktického hlediska nemá moc u Pixel Shaderu verze 1.4 smysl, protože stále téměř neexistují aplikace, jenž by vůbec využívali lepší než 1.1 a karty od nVidie nepodporují verzi 1.4, ale jen 1.3, takže se dá očekávat, že se objeví spíše aplikace podporují pouze 1.3.

SmoothVision

Takto ATI pojmenovala fullscene antialiasing s anisotropním filtrováním. Radeon 9000, stejně jako GeForce3 a Radeon 8500, podporuje multisampling a to s dvěma až šesti vzorky. Anisotropní filtrování může být od dvouvzorkového do šestnáctivzorkového s minimálním dopadem na výkon.

Výkon a závěr

Výkon

Nemá asi smysl přepisovat výsledky sady testů, které se objevily na mnoha webech v zahraničí. Pokud vám jde o grafy a o výsledky, asi vás odkážu na AnandTech, Tom's Hardware, HotHardware, Digit-Life, FiringSquad a spoustu dalších webů, kde je možné nalézt recenze Radeonu 9000 Pro.

Když bych to měl nějak shrnout, tak Radeon 9000 Pro překonává v rychlosti GeForce4 MX 460 téměř ve všem mimo her postavených na engine Quake III. Oproti Radeonu 8500LE je pomalejší, ale ne příliš výrazně. V současné době se současnými hrami není rozdíl v rychlosti mezi 64 a 128 MB verzí. To možná změní připravované hry, jako například Doom III, který prý bude mít 80 MB textur.

ATI Radeon 9000 Pro krabice

Závěr

ATI se nyní povedl velmi dobrý tah. Pomocí Radeonu 9000 dokáže velmi dobře konkurovat GeForce4 MX. Jejich totiž už hodněkrát probíraná nevýhoda je v podpoře pouze DirectX 7, kdežto Radeon 9000 podporuje již DirectX 8.1. V současných hrách to ani příliš nepocítíte, ale v těch právě připravovaných...

Jsem velmi zvědav, jak nVidia zareaguje na tuto hozenou rukavici. NV18 je sice za dveřmi, ale zatím po Internetu kolují zvěsti, že od NV17 (GeForce4 MX) se má lišit jen podporou AGP 8× (a asi i frekvencemi). Pokud by to byla pravda, pak by Radeon 9000 neztratil na své zajímavosti ani po uvedení NV18 na trh. Dalším nástupcem MX karet u nVidie bude NV31, která však je ještě trochu daleko na to, abychom ji mohli brát jako nynějšího a brzkého soupeře pro Radeon 9000.